Çocuğun eğitsel değerlendirmesini yaparak, tüm gelişim alanlarındaki güçlü ve zayıf yönlerini ve gereksinimlerini belirlemek; aynı zamanda çocuğun tüm gelişim alanlarında sahip olduğu becerileri dikkate alarak uygun eğitim ortamlarına yerleştirmek ve çocukların uygun eğitim almalarını sağlamaktır.
Anasayamızın 42. Maddesinde "Hiç kimse eğitim öğretim hakkından yoksun bırakılamaz." İbaresi yer alır.
1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 4. maddesinin f bendinde, "Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır." denilerek BEP'in hazırlanması ve uygulanması zorunlu hale getirilmiştir.
Uzun Dönemli Amaçların Belirlenmesi
Bir dönem veya bir öğretim yılı sonunda öğrencinin var olan eğitsel performans düzeyi, öğrenme hızı ve özellikleri doğrultusunda edinebileceği kazanımlardır. Örneğin; okuma yazma becerisi geliştirebilme, 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.
Kısa Dönemli Amaçların Belirlenmesi
Kısa dönemli amaçlar; eğitsel performans düzeyi ile uzun dönemli amaçlar arasında ölçülebilir, ara basamaklar olarak tanımlanabilir. Örneğin; İ-N-O-R-M harflerinden oluşan hece, kelime ve cümleleri gösterir, okur, yazar. Yazmaya hazırlık yapar. Kelimeler, cümleler ve satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Dikte etme çalışmalarına katılır; 50'ye doğru 1'er ritmik sayar, yazar ve okur. Herhangi bir sayıdan başlayarak 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.
Önemli Not: Bep hazırlanan her öğrencinin sınavı Bep'ine uygun hazırlanmalıdır. Sınıfın tamamına uygulanan sınav özel eğitim öğrencisine uygulanamaz.