1-BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) Nedir?
- Bir özel eğitim programıdır.
- Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilmiş ve ailesi tarafından onaylanmış bu program; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmıştır ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içerir.
- Özel eğitim gerektiren öğrencinin, normal sınıf düzeyinde belirlenmiş beklentilerinden farklı olarak, belirlenen bir süre içinde öğrenme beklentilerinin, ihtiyaçlarının, ilgilerinin ve performansının bir özetidir.
- Normal okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren ve her özel eğitim gerektiren öğrenci için hazırlanan yazılı bir plandır.
- Özel eğitim gerektiren öğrencinin gelişimini gözlemek ve iletişim kurmak için öğretmenlere yardımcı olan bir araçtır.
- Okul personeli ve destek hizmetleri veren kişilerin birlikte geliştirdikleri, uygulandıkları ve gelişmeleri izledikleri bir plandır.
- Gerektiğinde düzeltilebilen ve değiştirilebilen esnek bir çalışma programıdır.
2-BEP'in AMACI
Çocuğun eğitsel değerlendirmesini yaparak, tüm gelişim alanlarındaki güçlü ve zayıf yönlerini ve gereksinimlerini belirlemek; aynı zamanda çocuğun tüm gelişim alanlarında sahip olduğu becerileri dikkate alarak uygun eğitim ortamlarına yerleştirmek ve çocukların uygun eğitim almalarını sağlamaktır.
3-BEP'in YASAL DAYANAĞI
Anasayamızın 42. Maddesinde "Hiç kimse eğitim öğretim hakkından yoksun bırakılamaz." İbaresi yer alır.
1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 4. maddesinin f bendinde, "Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır." denilerek BEP'in hazırlanması ve uygulanması zorunlu hale getirilmiştir.
3-BEP PLANI HAZIRLARKEN AMAÇLARIN BELİRLENMESİ
Uzun Dönemli Amaçların Belirlenmesi
Bir dönem veya bir öğretim yılı sonunda öğrencinin var olan eğitsel performans düzeyi, öğrenme hızı ve özellikleri doğrultusunda edinebileceği kazanımlardır. Örneğin; okuma yazma becerisi geliştirebilme, 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.
Kısa Dönemli Amaçların Belirlenmesi
Kısa dönemli amaçlar; eğitsel performans düzeyi ile uzun dönemli amaçlar arasında ölçülebilir, ara basamaklar olarak tanımlanabilir. Örneğin; İ-N-O-R-M harflerinden oluşan hece, kelime ve cümleleri gösterir, okur, yazar. Yazmaya hazırlık yapar. Kelimeler, cümleler ve satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Dikte etme çalışmalarına katılır; 50'ye doğru 1'er ritmik sayar, yazar ve okur. Herhangi bir sayıdan başlayarak 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.
Önemli Not: Bep hazırlanan her öğrencinin sınavı Bep'ine uygun hazırlanmalıdır. Sınıfın tamamına uygulanan sınav özel eğitim öğrencisine uygulanamaz.